Thursday, February 4, 2010

ANCAMAN GULA


Oleh : NORLAILA HAMIMA JAMALUDDIN

RAMAI mengeluh apabila masalah kekurangan gula masih tiada penyelesaian walaupun pelbagai langkah diambil tetapi jika dilihat dari sudut positif, inilah masa terbaik untuk kita memulakan tabiat pemakanan yang lebih sihat.

Pakar pemakanan menjelaskan gula tidak mempunyai khasiat dan ia digunakan hanyalah untuk memberi atau menaikkan rasa makanan. Malah keinginan untuk menikmati rasa manis sebenarnya adalah tabiat yang dipupuk sejak kecil.

Penambahan gula dalam makanan atau minuman pula hanyalah sebagai memenuhi cita rasa sedangkan hakikatnya kita masih boleh hidup dengan baik, sihat, cergas dan produktif tanpa gula kerana glukos iaitu bentuk gula paling ringkas terdapat dalam hampir semua makanan.
 
Semua orang tahu pengambilan gula berlebihan tidak baik untuk kesihatan tetapi tidak ramai yang mampu menyekat kemasukan gula ke dalam badan. Sememangnya gula membekalkan tenaga segera tetapi kebanyakan kita mengambil terlalu banyak gula daripada jumlah yang diperlukan.

Kajian Kementerian Kesihatan baru-baru ini mendapati rakyat Malaysia mengambil 125 miligram (mg) gula sehari, lebih dua kali ganda daripada keperluan harian iaitu hanya 50 mg sehari.

Ini bermakna, tanpa sedar kita secara tidak langsung mendedahkan diri kepada pelbagai komplikasi kesihatan akibat gula berlebihan. Peningkatan jumlah pesakit kencing manis perlu dijadikan iktibar untuk kita memulakan penjagaan makanan dan amalan kesihatan.

Walaupun gula bukan penyebab kencing manis tetapi ini adalah penyakit utama yang berkaitan dengan gula. Secara semula jadi sel badan tidak boleh menyerap glukos dan ia memerlukan bantuan hormon insulin dari pankreas.

Di atas permukaan sel ada penerima insulin yang membolehkan glukos diserap ke dalam sel. Bagaimanapun di kalangan pesakit kencing manis, sel gagal untuk mengenali insulin dan ini menyebabkan lambakan glukos dalam darah sehingga ia terpaksa dibuang melalui air kencing.

Malangnya masalah kesihatan akibat kencing manis tidak terhenti di situ terutama di kalangan pesakit yang tidak mengawal paras glukos dalam darah mereka. Ia boleh mendatangkan pelbagai komplikasi lain seperti kegagalan buah pinggang yang memaksa pesakit menjalani rawatan hemodialisis.

Ini adalah gejala yang biasa jika kencing manis mereka tidak terkawal. Malah penghidap kencing manis juga berisiko tinggi kehilangan penglihatan atau retinopati diabetes.

Gula berlebihan akan menyumbang kepada pembentukan katarak (tiga hingga empat kali ganda berbanding orang sihat). Malah gula berlebihan ini juga mengurangkan keupayaan kanta mengeluarkan cecair dari mata dan akibatnya pandangan menjadi kabur.

Kehadiran gula walaupun dalam kuantiti yang kecil boleh menjejaskan kebolehan sistem pertahanan badan untuk menentang jangkitan. Apabila paras gula dalam darah tinggi, ia akan merangsang pankreas menghasilkan lebih banyak insulin.

Malangnya paras insulin ini akan kekal tinggi walaupun semua gula sudah digunakan. Insulin berlebihan ini pula akan menjejaskan penghasilan hormon pertumbuhan yang mengawal sistem pertahanan badan. Bukan saja daya ketahanan badan terjejas tetapi pada masa sama pertumbuhan seseorang itu turut tergendala.

Oleh kerana gula (glukosa) adalah satu bentuk tenaga yang mudah digunakan, maka ada yang mengaitkannya dengan risiko diserang kanser payudara, usus dan pankreas. Terlalu banyak insulin juga dipercayai menggalakkan pertumbuhan sel kanser terutama pada payudara, usus, paru-paru, ovari, perut dan prostat. Bagaimanapun kajian lebih lanjut diperlukan untuk mengesahkan dakwaan ini.

Namun paling ketara ialah pengambilan gula berlebihan boleh merosakkan gigi. Berdasarkan laporan yang diterbitkan dalam Food Facts Asia, dalam keadaan biasa bakteria dalam mulut akan menggunakan bahan-bahan makanan terutama karbohidrat (dari gula, kanji atau minuman manis) untuk membentuk asid.
 
Asid inilah yang akan melarutkan kalsium dan fosfat daripada lapisan enamel (iaitu lapisan luar gigi) dan menyebabkan gigi kehilangan mineral. Kedua-dua mineral ini akan bercampur dengan air liur dan mengembalikan kalsium serta fosfat kepada gigi. Kerosakan gigi akan berlaku sekiranya proses kehilangan minderal lebih pantas daripada mengembalikan mineral ke gigi.
 
Ia boleh berlaku jika air liur tidak dapat meneutralkan asid dalam mulut iaitu apabila seseorang itu kerap makan dan minum. Kekerapan makan atau minum mengakibatkan air liur tidak cukup masa untuk menjalankan tugasnya, dan akhirnya gigi akan menjadi lemah dan berlubang.

Sebaliknya kita boleh menggunakan pemanis tiruan seperti aspartame, sakarin atau xylitol sebagai pengganti gula. Ia memberikan rasa manis dan mengurangkan kesan negatif gula.

Pemanis tiruan tidak akan merosakkan gigi kerana ia tidak mengandungi karbohidrat malah ia jauh lebih manis berbanding gula pada kuantiti yang sama. Justeru pemanis tiruan juga baik untuk pesakit kencing manis bagi mengawal paras gula dalam darah mereka.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...